Tvättstugan

Jag älskar förvaring, tycker att det underlättar i att försöka hålla ordning och reda. Märk väl jag skriver försöka, inte alltid så lätt med en sambo som inte riktigt ser på stök och röra med samma ögon och en treåring som gärna sprider leksaker. Elias är dock duktig när vi tillsammans tar ett tag och städar bland alla leksaker, svårare kan dock vara att driva och motivera sambon ;) (givetvis fixar och donar han också). Tacksamt är i all fall att han märker när jag fejar och donar och kommenterar med positiva komplimanger. Vad jag skulle komma till är att förvaringen skyndar på städningen och underlättar när var sak har sin plats då alla varit i farten och stökat.
Tvättstugan i vårt hus kan vid en första anblick verka rätt liten och allra helst om man tittar på planlösningen, men i verkligheten är den faktiskt lagom stor och det finns fler möjligheter än man tror. Det som ingick i standarutförandet var ett vaskskåp med "barnspärr", bänsskiva, pannan och en garderob. Bänkskivan valde vi i samma utförande som i köket.  Som sagt var älskar jag förvaring, därför valde vi att köpa två kökskåp på IKEA och montera ovanför bänken. Tanken är att vi ska ha en skötbädd till bebisen på bänken och en hylla i ena överskåpet är vigt åt blöjor, tvättlappar, handdukar och allt annat som behövs. "Mamma har börjat boa", som sambon uttryckte det. Vi valde ju bort alla vitvaror, tvättmaskin och torktumlare tog vi över mina föräldrars gamla. De höll på och renovera sitt kök och tvättstugan precis lagom till att vi flyttade in och passade då på att införskaffa nytt.  En temporär lösning, vi tänker införskaffa nya maskiner lagom till bebisen kommer då det finns risk för att de kommer behöva gå ännu oftare. Funderar på svarta där också.
Ytterdörren som leder ut till uppfarten,  När man kommer in är alltså bänken till vänster och i "gattet" till höger finns panna, garderob och annan förvaring. Vi valde samma klinkers i tvättstugan som i badrummet.
Rakt mittemot tvättbänken har vi valt att sätta utfällbara krokar från IKEA (jag älskar IKEA) i två rader. En för vuxna och en för barn. Proppskåpet är fortfarande lättillgängligt. Brevid till höger syns garderoben (standard) som står brevid pannan. I garderoben förvarar vi ytterkläder och skor som inte används dagligen.
Hyllor, även dessa från IKEA, är måttanpassade så att dörren går att öppna helt. Konsollen vi valde omsluter hyllplanet så att den kapade ytan inte syns, plus att jag tyckte den passade bäst tillsammans med krokarna. Här ställer vi våra skor och har var sin korg för kepsar, mössar, schalar, vantar etc.
Givetvis är utrymmet bakom dörren inte outnyttjat. Där hänger min strykbräda, både dold och lättillgänglig. Lite extra krokar på dörren är alltid bra att ha. Går vi igenom dörren kommer vi in i köket som finns i tidigare inlägg.
1 Cicci:

skriven

Åh vad roligt med fler foto! Det står i princip still på alla bloggar jag följer och jag bara längtar efter att få läsa om lite uppdateringar! :-)



Förvaring är A och O! ;-)



Lite frågor:



Precis som du gjort med överskåp ovanför bänken hade jag också tänkt göra, enda skillnaden är att jag tänkte sätta skåp med fullhöjd (89 cm?) ända upp till taket och sedan ett liggande överskåp över fönstret (och sedan montera spotlights under så man får en bra arbetsbelysning!). Så min fråga är nu hur brett är det mellan de skåpen du har (antar att ni monterat 60-skåp) och hur högt är det från fönstret upp till taket? Jag tvivlar på att det är 70, vilket innebär att man måste köpa tre skåp à 60 cm. Och då har tyvärr inte IKEA något liggande överskåp som passar... :-/



Sen undrar jag hur bred väggen bakom dörren är (om man öppnar dörren 90°) Tänkte montera en tvättställning och skulle vilja veta om man ska ta 140 eller 150 cm.

2 Lollo:

skriven

Va bra ni har fått till det i tvättstugan!

Vi funderar fortfarande hur vi ska få till det smart på denna lilla yta...vi får klura vidare på det =)



Näe, det är inte ett lbhus garage vi har byggt utan Markus har gjort egna ritningar på det och det är så skönt att det snart är färdigt :-)

Hade ni tänkt er ett lhhusgarage?

3 Cicci:

skriven

Ja, det är inte det att hela världen rasar men allt var packat och klart och planerat inför helgen, och så fallerar det i sista stund. Tycker det är lite dåligt av dem att inte ha beställt pannan tidigare, det är ju inte direkt en nyhet att vi skulle ha slutbesiktning nu!



Spännande att ni redan ska ha barn, känns ju som att det var igår du skrev om det! Hoppas allt går bra!



Ja det där med inredning är ett stort projekt, vi har en hel del att komplettera så det kommer nog springa några tusenlappar där. Fast man får ju ta det lite successivt.

4 Cicci:

skriven

Vilket LB-husområde tillhör ni? Kommer du ihåg vad byggledaren hette? Tänkte att jag kunde pika dem lite när vi pratar med vår byggledare.



Men om det togs upp på slutbesiktningen så har ni väl fått hålla inne pengar för vad det skulle kosta för er att göra vid själv (hyra in en hantverkare alltså)?!



Hur har det gått med bebisen, nu måste ni ha fått va?! :-)

Kommentera här: