Invigning

Nu har jag invigt min assistent. Vi var i Ullared och shoppade på GeKås tillsammans med mamma för några veckor sedan.
Huvudmålet med shoppingresan var egentligen att införskaffa en massa saker till bebisen, vilket vi också gjorde. Där fanns hur mycket fina saker som helst, men man kan ju inte köpa för mycket nu innan vi ens vet vem som gömmer sig därinne. Basgrejer blev det i alla fall och till otroligt mycket billigare priser än vad det skulle kostat i en babyaffär.
Bland teknikutrustningen hittade vi en assisten från BOSCH, en riktig klassiker. Både mamma och svärmor har likadana så den lär aldrig bli svår att hitta grejer till, man kan ju köpa till allt möjligt om man vill. Jag har länge pratat om att skaffa en assistent och fått pengar att spara till en vid födelsedag, sambon hade planerat att köpa en i julklapp i år bara för att det skulle bli av. Det slipper han nu till hans förtret, nu måste han ju fundera ut något annat. På GeKås var nämligen assistenten minst 1000:- billigare än vad de tar på de vanliga elkedjorna, så det får man kalla ett riktigt klipp. Att den var läcker röd, limited edition, gör ju inte saken sämre.
Så igår var det alltså invigning, jag var så sugen på "Tjockbulla" och vi hade fått lite mos över efter en middag vilket var perfekt.



Här kommer receptet om någon vill prova på att baka detta goda bröd.

Tjockbulla
150 g margarin
1 l mjölk
50 g jäst
1 msk salt
1 1/2 dl potatismos
2 dl socker
1 msk brödkryddor
1 kg rågsikt
ca 10 dl vetemjöl

Smält matfettet och häll i mjölken, ljumma till 37 grader. Smula jästen och lös upp med lite av degspadet. Häll på resten av vätskan. Tillsätt salt, potatismos, socker, brödkryddor, rågsikt och nästan allt vetemjöl. Arbeta degen och låt jäsa 30 min under bakduk.
Ta upp degen på mjölad bänk och knåda in resten av mjölet.
Rulla ut degen till en rulle och skär den i 10 bitar. Platta ut bitarna, nagga dem och lägg dem på bakplåtspapper.
Låt jäsa 20 min på plåten.
Grädda i 200 grader i ca 15 min.

Så här blev resultatet.


1 jayne:

skriven

mmm...såg gott ut ju. Jag har aldrig hört tjockbulla förrut.. hi hi hi..

En egen assistent.. wow... kanske man skulle ta sig en tur till Ullared...

Ja du... visst minn man när man stod drä framför klassen och svettades.. huuu.. Men min son tycker inte det är så jobbigt. Han hade dessutom gjort en power point så..blickarna slapp han kanske.

Hoppas dock på provet... han har kämpat som den så..låt det ge resultat. Han har varje gång legat några poäng från VG på SO proven... japp..

Helg... liiite ledigt får han..sen är det svenskprov..så...

usch ja... plugg plugg ...ha en bra dag

2 Emma:

skriven

Nej den är ju inte det.. usch ja :-(



Hur mår magen?



Kram

3 Therese:

skriven

Hej där! Har kikat igenom din blogg nu. Tjusigt! Avis man blir på magen. Jag saknar den jättemycket! Men självklart är det ju bättre nu när man kan snuffsa bebis hela dagarna. Tiden går bara så otroligt fort. Felix föddes den 7 februari så han är 7,5 månad nu. Kika gärna in honom på bilddagboken.se. FelixHugo heter vi där. =) Kramis

4 Jennie:

skriven

åh va kul att köpa bebisgrejer :D inte långt kvar nu ju!!







svar; åh va söt du e gumman :) tror dock jag e tillbaka nu - iaf ett tag ^^

5 Helena:

skriven

Så duktig du är. Bäst att fylla frysen nu innan bebisen kommer. Sedan hinner du nog inte med.

Jag vet hur gott brödet är. Men det var ett tag sedan det blev mos över. Jag hade det idag med lax och räkgratäng till. Hur gott som helst.

Kramar, tror du vi hinner och ses i helgen?

6 Soffie:

skriven

mmm nybakat,perfekt att ha i frysen innan babyn tittar ut...

kramen

7 petra:

skriven

mmmmmmmummmmsigt ser det ut tjockbulle.

Den ska jag prova och baka.

Grattis till en egen bakmaskin.

Jag köte min för hmmmmm jag var 17 år då och är jag 41 år nu alltså 24 år sedan!!!. Den har varit till mycken gläjde må du tro.

må så gott och njut av magen och du om du orkar glöm inte pasta och c-vitamin rik mat.

Kram

petra

8 Soffie:

skriven

mmm va gott det lät..

klappa maggen och njut av den,snart har du din lilla bebis att snosa på..ååå va mysigt...

9 tess:

skriven

Nu har bloggvärlden plötsligt fått en ny sida med över 10.000 besök på ett dygn. Det är Madde som enbart 20 år har lämnat jorden. Hon dog i en ovanlig form av cancer.



Peter har givit sig själv en utmaning att se till att samla in 100.000 kr till Lucia åt Barncancerfonden. Det skall gå med bloggvärldens hjälp och med sann Maddeanda. Madde har varit viktig för många, hennes texter är verkligen fantastiska liksom hennes mammas och hennes killes.



Ni hjälper honom väll??



Hoppas att du länkar till inlägget så att det går att nå målet åt Barncancerfonden. Samt att du vill ge ett bidrag.

http://enbart.blogg.se/2008/september/080916-enbart-gastblogg-av-anne.html

//Tess



10 Camilla:

skriven

Svar: ja det förstår jag :) alltid kul att shoppa när kläderna passar! :) ha en trevlig kväll

Kommentera här: