Köket

Eftersom vi valde nyckelfärdigt utförande ingick inte kakel till köket. Vi köpte dock till färdigsställda våtutrymmen, så badrum och tvättstugan var färdiga när vi flyttade in och huset blev P-märkt.
Det var tur att vi inte behövde välja alla fäger, tapeter och kakel under byggprocessen.  Det är inte helt ekelt alltid att bestämma sig så där på studs, jag behöver lite tid på mig och "suga lite på karamellen" ett tag innan jag tar ett beslut. Det måste kännas rätt, allt kan man inte bara ändra i en handvändning när processen väl startat.
Badrummet var enkelt för det hade jag redan en helt klar bild över, men kaklet i köket har varierat i totalt olika riktningar och massvis av provplattor har varit hemma och vänt igen. Till slut fastnade vi för en kristallmosaik i svart, super white och frostat glas alldeles om "husknuten. Nja nästan, inte långt bort i alla fall. Bauhaus ligger i byn :)
Jag har en taklampa från Markslöjd som heter Toscana som numera kommer få hänga i köket, den kommer bli snygg till mosaiken. Nya köksmöbler planeras att inhandlas på Ekeby möbelaffär, det kommer bli ett vitt bord med svarta stolar.
Som ni kanske märkt går köket i svart och vitt. Vi valde ju att inhandla vivarorna själv, dessa givetvis svarta.
Hörnan vid induktionshällen, fläkten i svart och glas. Kaklat ända upp.
Vid vasken.
Vitvarorna, eller svartvaror om man hellre vill det. Passbiten ovanför får anpassas lite då vår micro nog är lite högre än vad standardutrustningen är.
Närbild på mosaik och bänksskiva. Bänkskivan är ett av standardvalen.
Lampan Toscana från Markslöjd som jag ska ha ovanför matbordet.
Denna matgrupp kommer att inhandlas till köket, vi ska ha vitt bord med svarta stolar.
1 Cicci:

skriven

Gud vad snyggt ert kök är! Vi kommer ha något liknande, fast vi ska hitta en gråmelerad mosaik sen är våra luckor släta och så har vi valt vita vitvaror! Gud vad kul, fler bilder -Ja tack! :-)



P.S.jag svarar på din kommentar på min blogg så att andra läsare får ett sammanhang! :-)

2 Cicci:

skriven

Ooops, det blev visst lite spamat här såg jag! Trodde inte den registrerade min kommentar så jag postade om den två gånger till innan jag gav upp! :-)

3 Cicci:

skriven

Nu gör jag en chansning på att du läser detta inom kort!



Vi står i valet gällande väggfärg och eftersom ni också har vita luckor i köket så undrar jag vad ni har för färg på luckor respektive vägg.



Vi har hört att ballingslöv målar med 0500-N, den är ju lite ljus ljus grå utan gul nyans vilket är fint och fräscht ...men så klart något kall. Om man då jämför så är ju både dörrar och fönster målade med 0502-Y, som drar åt det gula hållet och blir då lite varmare. Vi tänkte ta 0500-N på väggarna men så började jag fundera att fönster och dörrar kanske kommer se gult ut jämförelsevis. Har du någon idé om hur man ska resonera?!



/Cicci

4 Emma:

skriven

Ville bara säga hej! Hoppas allt är bra med er o nya huset!!

5 Cicci:

skriven

Måste fråga, hur upplever ni att er fläkt burrar på andra sidan väggen? Jag tycker att vår hörs jättemycket och har funderat på om det kanske hade hjälpt att byta till en mer tystgående fläkt.

Kommentera här: