Trädgård och mer kök

I våras påbörjade vi arbetet med att anlägga trädgård. Det blev "handsådd" gräsmatta, vi valde alltså bort rullgräs. Gräsfröna vi valde hette Weibulls Extra Green, en sort som inte skulle innehålla så mycket rajgräs om ens något över huvud taget. Långsamt växande och kraftigt gräs som klarar barnlek skulle detta gräset vara. När det väl började växa knakade det på, tyvärr blir det en del ogräs i början också, men med lite kombigödning på det så blev det skillnad. Vi slängde ut extra frön nu i höstas där vi såg att det inte tagit sig tillräckligt och ogräset haft lite väl bra övertag. Måste ju ge gräset alla chansen att bekämpa ovälkomna gäster. Lagom till sommaren hade vi gräs att kunna gå och vara på. Sedan dess har det tillkommit några ölandstokar på framsidan och järnek en bit längs vägen på framsidan. Planerna för nästa år är stenläggning, då har bärlaget haft tillräcklig lång tid på sig att sätta sig ordentligt. Staket som kommer möta upp mot järneken och rama in tomten lite. Sen blir det säkert några fruktträd och grovplanering av rabatter. Sambon drömmer om rhododendron. Jag älskar pioner och tulpaner (svarta och vita). Vi har väldig tur när det gäller växtligheten, marken här verkar mycket näringsrik och båda våra föräldrar har frodiga trädgårdar. Nästa år planerar de att "skoga" lite i sina trädgårdar, vilket givetvis skänks till oss så vi kan bygga upp våra rabatter med redan uppväxta och starka plantor. Ölandstoken fick vi från mina föräldrars trädgård och den tog sig jättefint med en gång här, kraftiga fina buskar trots att vi delade en av dem. Järneken likaså, fast den fick pappa från sitt jobb. Plantering lätt som en plätt och jag som inte har tillstymmelsen till gröna fingrar. I vår kommer vi klippa ner buskarna rejält då jag vill ha dem i lagom höjd och bulligt buskiga, men några grenar får nog järneken skänka till en dörrkrans, redan i vinter, som jag tänkte göra till huvudentrén.
Bärlager på framsidan, där det ska bli stenläggning. Rabatten utanför tvättstugan bort mot köket är i dag hem för 3 st Ölandstokar. (Min mormor kom från Öland så självklart måste vi ha lite tokar i trädgården).
Uppfarten fick också bärlager, här kommer gjutas en platta för dubbelgarage i höjd med bak kanten på huset så det blir en rejäl uppfart.
Matjord på baksidan och ena kortgaveln, här växer det gräs idag.
Singel lades där platta för uterum ska gjutas, vi funderar på att bygga ut ett burspråk mellan pelarna därför har singel lagts ut i en båge där.
Givetvis fick Elias prova på att köra grävmaskin, gissa om han var glad då.
Sen har det hänt lite nya grejer i köket. Det planerade inköpet av ny matmöbel har klarats av. Jag hade ett vintrinskåp som var tänkt att målas om, modifieras lite och få nya handtag, det är också fixat. Tyvärr glömde jag ju ta kort på processen, blev så ivrig i arbetet och inga bra gamla bilder hade jag heller förutom den här där man ser lite.
Färgen blev svart istället, ramen i luckan kommer fram bättre då och matchar köksluckorna riktigt bra. Det hade nästan lite allmogestil innan. Handtagen är bytta till IKEAs motsvarighet till de vi valde i köket från Ballingslöv, för att få det att passa in ännu bättre. Benen monterades av och nya, också från IKEA, sattes på. Runda i rostfritt stål de också. Sen fanns det, som inte syns på denna bild, lite snickarglädje i översta öppna hyllplanet. Det sågades bort för ett rakare lite modernare intryck. Lite spacklande, slipande, små justeringar, färg och nya placeringar på handtagsplacering så fick vi ett helt nytt skåp.
Så här blev "nästan" slutresultatet, givetvis kunde jag inte vänta att fota innan alla handtag var på plats och läsken till vänster ställts undan på sin plats. (Vi hade storhandlat inför Elias 3-årskalas och då hamnade dem där?)
På väggen ut mot hallen är det placerat. Här syns även nya möbeln.
Jag är verkligen glad att vi inte valde ett hus med öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Då hade vi ju aldrig fått det här mysiga burspråket och jag tycker att planlösningen i detta huset är tillräckligt öppen ändå. Lampsladden har vi inte riktigt beslutat om den ska dras rakt mot uttaget eller vi ska förlänga den och gå en bit utmed listen och sedan ut mot lampan, vi suger på den karamellen ett tag och känner efter vilket som blir snyggast. Gardinstången är tre delar från IKEAs billiga stänger, de har monterats ihop med böjar som kommer från Kirsch för att få en hel stång över hela burspråket. Jag har sett andra lösningar på gradinstänger i de här husen, men detta är den lösning som tilltalar mig oavsett om jag hänger upp hissgardiner eller har längder.
1 Emma:

skriven

Kul med hus o planer!!! Snygg kökslampa.. jag är på jakt efter en ny o jag ser lampor överallt o försöker kommka på vad jag vill ha!! Vad är det för någon? Snygga hissgardiner.. har likadana ;-))



Jaa det är kul med allt nytt de lär sig. Ja Tilda var också jätteduktig o slutade med blöja både dag o natt 3 månader efter 2 årsdagen o blev torr direkt. Skönt!!! Hade tänkt att hon skulle få ha på natten men vi glömde ta på den två kvällar i rad o ingen olycka så vi sa, vi slutar med den med o ser hur det går o det gick ju bra!! Alice potttränas ju inte utan det får gå på hennes villkor o när hon vill gå!!



Hur mår du annars då? När var det Bf?



Kram

2 Lollo:

skriven

Hejsan!

Va fint ni får det =)

Å vilken smart lösning av gardin i köket, vi har samma burspråk och valde att sätta små stänger vid sidan av fönsterna..men jag är inte riktigt nöjd med det för jag skulle vilja sätta upp hissgardiner såsom du gort.

Du skriver att du köpt böjar från kirsch..Var får man ta på sånna?...och vilka stänger passar de till?

Kommentera här: